חופשת לידה? 6 טיפים שיסייעו לך בתקופה זו

איך צולחים את חופשת הלידה? מצאתי לך כמה טיפים שיעזרו לך לעבור את התקופה הזו בשלום, ואפילו ליהנות ממנה כמו שצריך – בכתבה הבאה:

מאת: ירדן כחול, כתבת שבט אימהות, בלוגרית אימהות, טיולים ולייף סטייל

בואי נודה באמת, חופשת לידה רחוקה שנות אור מלהיות באמת סוג של חופשה, אם כבר, ההיפך הוא הנכון. אין לך זמן לעצמך, את עדיין פצועה, כואבת וצריכה לטפל ביצור המתוק שעד כה גדל בתוכך ודורש את מלוא תשומת הלב שלך. תוסיפי לזה את ההורמונים שמציפים אותך ותקבלי את "חופשת הלידה" האמיתית. גם אם אחרות נראות לך קורנות מאושר, לא בטוח שכך הדבר במציאות. וזה בסדר.

מניסיון, ישנן כמה דרכים לצאת מה"בייבי בלוז" הזה שיולדות טריות חוות ולסגל לעצמך שגרה בה לא תרגישי שאת מאבדת את עצמך, שתרגישי טוב עם כל מה שקורה מסביבך:

1. זכרי – הכול זמני

 זו אולי נשמעת לך כרגע כמו קלישאה, אבל זה נכון! אם החודש הזה (שנראה לך כרגע כמו נצח) הבייבי רוצה לישון רק על הידיים, חודש הבא יכול להיות שהוא ירצה לישון רק במנשא, או רק בעגלה. ככה או ככה, שנה מהיום, את תמצאי את עצמך מתגעגעת לזה!

2. תהיי מוקפת בסביבה תומכת

הקיפי את עצמך חברות, ועדיף אפילו כאלו שעוברות מה שאת עוברת – אימהות. כי מי אם לא אנחנו, הנשים, יודעות להיות אוזן קשבת, להכיל וגם לשפוך את הלב לצד השני? ומדובר כאן על משהו שהוא הרבה מעבר לחיי חברה. הרי איך בתקופה של פעם זה היה קורה? מישהי הייתה יולדת וכל בנות השבט שלה היו תומכות בה, עוזרות לה עם התינוק, מלמדות אותה ופשוט מכילות. היום, לא תמצאי קהילות כאלו כמו פעם, אבל אני מצאתי לעצמי שבט משלי, ועוד בשלב ההריון השני (בו אני נמצאת עכשיו). נשים שיודעות בדיוק על מה אני מדברת, בניגוד לבעלי שצריך הסבר שוב ושוב. נשים שעובר עליהן בדיוק אותו הדבר, נשים להתייעץ איתן בנוגע לרופא מסוים או בדיקה כלשהי, ואפילו סתם בשביל לקשקש ולדבר על קניות לבייבי.

ל"שבט" הזה הצטרפתי לפני כמה חודשים וכבר רכשתי כמה חברות לחופשת הלידה! מדובר בקבוצת ווצאפ של שבט האימהות, חינמית לחלוטין, ואני כבר מחכה להצטרף ל"שבט אימהות" שכולל גם ייעוץ 24/7 מנשות מקצוע, לאחר הלידה. ממליצה לך למצוא לעצמך קבוצת אימהות שמתאימה לך, שתקיף אותך בתמיכה, הכלה ואהבה.

3. פנקי את עצמך

נכון, התקופה בה מצטרף בייבי קטן למשפחה, היא בדרך כלל לא התקופה הכי משגשגת מבחינה כלכלית, בגלל שישנן המון הוצאות ואת בחל"ד. אבל, זה בסדר גמור לפנק את עצמך באיזה תכשיט יפה ששמת עליו את העין, בגד או כל דבר אחר שיעשה לך הרגשה טובה! ההרגשה הזו, שווה המון, הרבה מעבר לסכום הקנייה. זה לא חייב להיות משהו יקר, אלא אפילו סנטימנטלי, אבל עצם הפינוק העצמי הזה שלך, יעלה לך לא רק את מצב הרוח, אלא גם את הביטחון העצמי בתקופה בה עדין לא חזרת לעצמך – ואני לגמרי בעד!

הפינוק יכול להיות גם זוגי, את יכולה לתכנן לך ולבן / בת הזוג, ערב רומנטי עם טייק אווי ויין טוב, או לילה בצימר (גם אם זה לעוד 3-4 חודשים מהיום), ככה תרגישי שמשהו טוב הולך לקרות ויהיה לך למה לצפות!

4. תחגגי הצלחות קטנות

זהו טיפ שלקחתי לעצמי מאחד הלייבים שעשתה קרן איתן, היזמית ומי שמנצחת על התזמורת הזו שנקראת "שבט אימהות. הכוונה היא שההתחלה היא תמיד קשה, ובדיוק בגלל זה מותר ואפילו כדאי לך לטפוח לעצמך על השכם כאשר שמת לעצמך מטרה כלשהי – וצלחת אותה. זה יכול להיות "להתארגן ולצאת עם הבייבי מהבית לפני השעה 10:00", וזה יכול להיות "לא התעצבנתי על הילד הגדול למרות מה שעשה, והגבתי בסלחנות, למרות שאני עייפה וחסרת סבלנות". כל דבר שכזה, קטן ככל שייראה לך, הוא לא מובן מאליו, ולכן זה הזמן בו את צריכה "להרים לעצמך", כי אם לא את, מי יעשה זאת? מי יזכיר לך כמה כוחות יש בך וכמה את מדהימה?

5. צאי מהבית

כשתסיימי את "משכב הלידה" ותרגישי יותר טוב, תתחילי לצאת עם הבייבי החוצה. בין אם זה סתם לגינה שמתחת לבית או לקניון, כבר תשימי לב לאנרגיות הטובות שעוטפות אותך. נכון, להיות בבית זה קל, אין צורך להתלבש ואפשר להעביר יום שלם במהרה. אבל, מחקרים הראו (ואני כאן בשביל להעיד) שכשיוצאים להתאוורר בחוץ, לספוג קצת וויטמין D, זה מעלה את מצב הרוח. ולכן, במיוחד בתקופה בה ההורמונים שולטים, כדאי לצאת החוצה לפחות פעם אחת ביום, גם אם לכמה דקות, ולחזור הביתה.

מתאווררים בחוץ. קרדיט: ירדן כחול
6. וותרי על השליטה

לעיתים, קשה לנו, האימהות, לסמוך על אדם אחר שיטפל בתינוק, ונדמה לנו שאנחנו צריכות להיות 24/7 בשליטה. גם אם האדם הזה הוא אבי התינוק! אבל, ואני כותבת את זה מהניסיון האישי שלי, זה חשוב לדעת לשחרר. במיוחד אם יש לך תמיכה בבית, בן, בת זוג, או הורים, שיכולים להחליף אותך ברגעים מסוימים ולהקל עליך. גם אם הם לא יודעים כמוך, גם אם את מפחדת לפספס משהו, זה בסדר. לפעמים אנחנו האימהות זקוקות לכמה דקות של שקט בשביל להתאפס על עצמנו, להחזיר אנרגיות.

אני זוכרת את עצמי מנסה להרדים את הקטן על הידיים, להעביר לעריסה ואז הופ, הוא היה מתעורר. אחרי שעה כזו של חוסר הצלחה, כבר הייתי ממש מתוסכלת ועייפה, ולא משנה כמה פעמים בעלי אמר לי "תביאי לי, אני ירדים, אני יעביר אותו", היה קשה לי לשחרר. חשבתי ש"רק אני יודעת, רק אני יצליח". ימים עברו, חודשים עברו, ולמדתי לתקשר, להסביר לבעלי מה אני רוצה ומה צריך לקרות, מהן השיטות ואיך אני מבדילה בין סימני העייפות של הקטן. אבל לקח לי זמן, ולמדתי בדרך ה"קשה".

למודי ניסיון, עדיין חוששים אך מצפים לילד הבא, צילום: אביטל פרלשטיין

בייבי מה? בייבי בלוז

בטוח שמעת על המושג הזה, בייבי בלוז, אבל הרשי לי להרחיב קצת. רוב הנשים לאחר הלידה חוות בדרך זו או אחרת דכדוך קל, כתוצאה מההורמונים שמשתוללים בגופן. איך זה בא לידי ביטוי? האישה יכולה להיות שמחה ובו בזמן להרגיש תנודות במצב הרוח, רגישות יתר, דכדוך קל ולפרוץ בבכי פתאומי.

קודם כל – זה נורמלי, והתחושה הזו תחלוף ברוב המקרים כמו שהיא הגיעה. אולם, ישנן אימהות שבהיעדר אוזן קשבת, תמיכה או כל סיבה אחרת, יפתחו דיכאון לאחר לידה. חשוב לזכור, שלעזרה וסביבה תומכת יש משקל עצום על הופעת דכדוך, והן יכול להשפיע על חוויית האימהות עצמה ולגרום לך להרגיש שאת לא לבד. מעבר לטיפים המצוינים בכתבה, ישנן עוד דרכים בהן תוכלי להפיק את המיטב מחופשת הלידה, וליהנות בה! אבל אחד הדברים הכי מהותיים בתקופה הזו – היא הסביבה שלך. אם את רוצה לשמוע עוד פרטים על שבט האימהות שלנו, קבוצות ווצאפ עם אימהות בשלב בו את נמצאת, ויועצות מכל התחומים, את מוזמנת לעשות זאת בלחיצה כאן 

מקווה שתיהני בחופשת הלידה, גם מהרגעים הטובים (הם אמנם לא מצוינים בכתבה, אבל יש הרבה כאלו), וגם מאלו שפחות, מכיוון שזו תקופה מיוחדת ממש, כזו שלא תחזור! טוב, לפחות לא עד הלידה הבאה.