View this post on Instagram

A post shared by דנה מצר | שינה וגמילה מחיתולים | הדרכת הורים (@dana.metzer.parenting)

מזל טוב הפכתם להורים! ומה עם הזוגיות?

ביום אחד כל המוכר והידוע עבר שינוי מהקצה אל הקצה, שינוי שחיכיתם וציפיתם לו ואולי לא הבנתם עד כמה הוא ישנה את חייכם האישיים והזוגיים כאחד.

לידה מייצרת המון אושר ולצד זה המון פגיעות. פיזית ורגשית.
לידה פותחת אצל הנשים והגברים כאחד פצעי ילדות הקשורים בהורות.
אם עד כה הייתם בטוחים במי שאתם ובזוגיות שלכם, יש סיכוי שאחרי לידה כל הבטחון יתערער מהסיבה הפשוטה שמעולם לא הייתם הורים – וזה בסדר, זה טבעי.

קרוב לוודאי שיעלו בכם הרבה שאלות ותהיות כגון:
איזה הורה אני רוצה להיות?
איזו משפחה אני רוצה שתהיה לי?
איזה הורה יהיה בן/בת הזוג שלי?
איך הזוגיות שלי משתלבת בהורות החדשה?
או שמא ההורות אמורה להשתלב בזוגיות?
מי אני עכשיו רק אימא/אבא, מי שהייתי או מישהי/ו חדש/ה?
ועוד…

המון שאלות שכל אחד מכם שואל את עצמו ואם השאלות הללו לא נפתחות ומדוברות הן עלולות להפוך לפחדים לא מדוברים והפחדים הללו יהפכו בסופו של דבר לכעס ותסכול שהוא כן מדובר.

אז כדי לא להגיע לשם קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם בשנה הראשונה למשפחה החדשה שיצרתם לכם:

  1. תדברו על זה – תבינו שזו תקופה והיא תעבור. בכל פעם שאתם מרגישים טובעים, נסחפים, כועסים תדברו על זה ותזכירו לעצמכם שזו תקופה והיא תעבור.
  2. זמן זוגי – עם כל הקושי, העומס והעייפות מצאו זמן להיות ביחד לפחות פעם בשבוע לשעה (כל המשימות יחכו לכם אל תדאגו) שבו ביחד, תגעו, תתחבקו ותדברו על החלומות שלכם, על הרצונות, השאיפות והפחדים. שתפו האחד את השניה.
  3. כשבן/בת הזוג מדברים תנסו להיכנס לנעליו/ה (וכך ההפך) תנסו להקשיב למה שנאמר בין השורות, מאחורי המילים זה נקרא הקשבה אקטיבית.
  4. אל תשפטו אל תבקרו אל תצביעו באצבע מאשימה, תדברו בשפת ה"אני" מה מפריע לי, מה אני מרגישה ולא… מה אתה עושה לא בסדר 😉.
  5. בסיום השיחה תסיימו במשפט או מילה טובה. "כמה טוב שאת/ה לצידי", "אני אוהב/ת אותך" וכד'…
  6. זכרי שאת אומנם ילדת אך גם הוא עובר משבר, מלהיות מספר 1 אצלך, הוא עובר להיות מספר 2. לך זה נראה הגיוני… לו קצת פחות, אז תני לזה מקום, אל תבהלי, אל תכעסי, אל תבטלי את ההרגשה שלו.
  7. מה עושים עם ההרגשה שלו? – משתפים אותו, לא ממדרים אותו, נותנים לו להיות שותף מלא בעשייה מא-ת, כך הוא ירגיש מועיל, יתחבר אל התינוק החדש ויותר מזה אל הקשיים שלך, ברגע שיהיה מעורב יותר תהיה לו גם את היכולת להכיל ולהבין יותר.
  8. תשאל אותה: למה היא זקוקה? איך אני יכול לעזור? תעודד ותפרגן, אל תבקר רוב הסיכויים שהיא מבקרת את עצמה מספיק וכל מה שהיא צריכה זה הקשבה עידוד והכלה.
  9. כל יום כל אחד מכם אומר לפחות שני דברים טובים אחד לשניה – זה חשוב לתרגול הראיה החיובית ובעיקר לאינטימיות הרגשית.
  10. אינטימיות – אינטימיות היא לא סקס, היא הוויה. מגע קליל, חיבוק, נשיקה, תקשורת פתוחה, אינטימיות נוצרת כשיש לנו זמן אחד על אחד, כן אני יודעת זה  קשה למצוא זמן כזה אך אפשרי.
  11. יחסי מין – שינויים הורמונליים, עייפות וכאבים פיזיים – מורידים את החשק המיני. תהיו סלחניים כלפי עצמכם ובלי ציפיות גבוהות האחד מהשנייה ומעצמכם. יש נשים שלוקח להן כמה שבועות לחזור לעצמן מהבחינה הזו יש כאלו שכמה חודשים – זה טבעי, זה נורמלי. מה שחשוב הוא לדבר על זה. לא להסתובב עם הרגשה של דחיה מצד אחד ואכזבה מצד שני.

לסיכום: תהיו סלחניים האחד כלפי השנייה בתקופה הזו, תבינו את המשבר, תעבדו בלעבור אותו תדברו ותתקשרו את הפחדים שלכם, את הרצונות/השאיפות והצרכים הרגשיים והפיזיים שלכם ותראו שבסופו תצאו ממנו זוג מחוזק הרבה יותר.

מאמר זה נכתב על ידי:

Picture of יונית ספיר

יונית ספיר

יועצות אישית, זוגית ומשפחתית

מאמרים אחרונים בשבט אמהות

פעוט אוכל ארוחה מזינה

יחסי האכלה בשנה הראשונה – גל וקנין

תזונה בשנה הראשונה – מסרים רגשיים מיטיבים ליחסים נכונים עם אוכל
איזה בהריון מתרגלת נשימה

סדנת שבט – תרגול שיטות מוכחות מדעית שעוזרות להתמודד עם הכאבים בלידה – דנה רייכמן

בואי תגלי מה יעיל עבורך להתמודדות עם כאבים בהריון והלידה
אמא מחבקת תינוק אחרי לידה

10 טיפים לטיפול בניובורן – אורטל קדוש

את אחרי לידה? הכתבה תענה לך על המון שאלות
דילוג לתוכן