View this post on Instagram

A post shared by דנה מצר | שינה וגמילה מחיתולים | הדרכת הורים (@dana.metzer.parenting)

רצפת אגן והיפרדות בטנית

טור אישי מאת: מיכל גלעד, פיזיותרפיסטית רצפת אגן

התכוננת ללידה עשית קורס הכנה ללידה, לקחת דולה אפילו קראת סיפורי לידה אבל לא תמיד התכוננת למה שקורה לך ברצפת האגן בלידה ואחריה. רצפת האגן היא מבנה שרירי שנמצא בחלק התחתון של האגן.

ברצפת האגן שלנו יש 3 פתחים: שופכה, פי טבעת ונרתיק, דרך רצפת האגן עובר העובר.

לרצפת האגן יש תפקידים חשובים: שליטה על הצרכים שלנו, תפקיד בהנאה מינית , תפקיד בייצוב הגב והאגן ותפקיד בתמיכה באיברי האגן התחתון.

בלידה השרירים נמתחו פי 3-4 מהאורך שלהם ויש הרבה פעמים חולשה שלהם. גם אם ילדת בקיסרי השרירים מושפעים מההיריון עצמו.

חשוב להכיר את הבעיות הנפוצות שאת עלולה לחוות שקשורות לרצפת האגן ולדעת מתי לגשת לטיפול

  1. אחד הסימפטומים הכי נפוצים הוא דליפות שתן במאמץ למשל כשאתן משתעלות, מתעטשת או צוחקות. 1 מ4 נשים תחווה את זה. זה מעיד על חולשה של השרירים וחיזוק של השרירים במקרה כזה יכול מאוד לעזור.
  2. תופעה נוספת שנפוצה אחרי לידה זה כאבים ביחסי מין.הכאבים יכולים לנבוע בגלל המצב ההורמונלי אם את מניקה, ההנקה גורמת לירידה בהורמון האסטרוגן וליובש נרתיקי ולאי נוחות בדרך כלל במצב הזה סיכוך טוב יכול לעזור. הכאבים יכולים לנבוע בגלל צלקת נרתיקית מהלידה או בגלל שרירי רצפת האגן שנמצאים במתח יתר כתוצאה מהלידה ויציאת העובר, במקרה כזה פיזיותרפיה לרצפת אגן יכולה מאוד לעזור ולשפר את המצב.
  3. עוד תופעה שלעיתים נחוש היא תחושה של כובד ואי נוחות בנרתיק זה יכול לקרות בגלל ההתרחבות של האזור בלידה ובגלל חולשה של שרירי רצפת האגן אם את חשה את זה נסי לשלב ביום יום שלך תנוחות הפוכות כמו תנוחת נר או שכיבה עם אגן מורם על כריות.
  4. עוד כאבים שעלולים להופיע אחרי לידה, הם כאבים בעצם הזנב שאליה מתחברים שרירי רצפת האגן, זה יכול לקרות גם בגלל שכיבה ממושכת על הגב בלידה.

אז מה עושים?

אפשר כבר די מהר אחרי הלידה – יומיים אחרי להתחיל לחזק את השרירים. כדי לחזק אותם את צריכה לעשות סגירה של הפתחים (כמו לעצור שתן) ולשחרר.

את התרגיל הזה בצעי 10 חזרות ונסי לבצע 2-3 סטים.

לאחר כ- 6 שבועות קבעו תור לפיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן שתוכל לבדוק את מצבכן ולטפל בכן במידה ויש חולשה של השרירים או סימפטומים של רצפת האגן.

 

היפרדות בטנית

עוד דבר נפוץ שלעיתים אנחנו יכולות לחוות אחרי לידה זו היפרדות של שרירי הבטן.

מה זה אומר בכלל היפרדות שרירי הבטן?

זו בעצם מתיחה של רקמת החיבור (לינאה אלבה) שנמצאת בין שרירי הבטן כדי לתת לרחם מקום לגדול.

היפרדות של שרירי הבטן מתרחשת ברוב ההריונות. מה זה רוב? היפרדות מתרחשת אצל מעל 60% מהנשים בהריון בטרימסטר השלישי.

ואחרי לידה יש שיקום ספונטני שמתרחש וההיפרדות ברוב המקרים נסגרת. בכ- 30% מהמקרים ההיפרדות תישאר ואז יהיה מעין שקע או גבעה במרכז הבטן שיראו בעיקר במאמץ.

לעיתים אישה עם היפרדות תרגיש שהבטן שלה נראית עדיין "הריונית" ולא חזרה לעצמה.

גם אם יש לך היפרדות בטנית זה לא איסור לפעילות גופנית אבל כן כדאי להקפיד על כמה דברים:

תקפידי להוציא אוויר במאמץ.

תתחילי מתרגילי בטן בסיסיים, כן מותר לתרגל את הבטן ואני יודעת שבד"ר גוגל רשום שאסור… אבל מחקרים עדכניים מראים דווקא על שיפור בהיפרדות כשמתרגלים את שרירי הבטן.

תקפידי שבזמן התרגול את לא עוצרת נשימה, אם תרגיל מסויים גורם לך לעצור את הנשימה כנראה הוא קשה מידי עבורך כרגע.

ותגיעי לפיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן.

מאמר זה נכתב על ידי:

Picture of מיכל גלעד

מיכל גלעד

פיזיותרפיסטית רצפת אגן

מאמרים אחרונים בשבט אמהות

בוטן

עבודה עם בוטן בלידה

איך לעבוד עם הגן בלידה על מנת לקדם אותה
אמא מחבקת את ביתה

סדנת שבט – מוגנות מינית ומיניות בריאה – נטשה ספיר

צמחי מרפא

צמחי מרפא כעזר בתהליך הלידה

איך ומתי להשתמש בצמחי מרפא בתהליך הלידה
דילוג לתוכן