View this post on Instagram

A post shared by דנה מצר | שינה וגמילה מחיתולים | הדרכת הורים (@dana.metzer.parenting)

יחסי האכלה בשנה הראשונה – גל וקנין

היי אמא, מה שלומך?

נעים מאוד, אני גל וקנין, דולה לאחר לידה ומדריכת עיסוי תינוקות. אני עוסקת בליווי והדרכת הורים בשנה הראשונה שאחרי הלידה, שמביאה עימה שלל אתגרים, שאלות, וחששות, ועוזרת לכם ההורים לעבור אותה בצורה מיטיבה, תוך פיתוח תחושת מסוגלות וביטחון הורי, קידום היכולת להקשיב לאינטואיציה הפנימית, לשלב אותה עם כלים וידע מקצועי, ולייצר אג'נדה הורית משלכם.

בשנה הראשונה לחייו של התינוק יש הרבה התעסקות סביב התזונה שלו. בין אם זו הנקה, תחליפי מזון, או בהמשך מעבר למוצקים, אחת הדאגות העיקריות של הורים טריים היא שהתינוק יאכל מספיק, ויקבל את כל מה שהוא זקוק לו על מנת לגדול ולהתפתח בצורה מיטיבה.

אבל הזנה היא לא רק מזון. היא מסר רגשי. היא מספקת מענה לצורך של התינוק, שמאפשר לו תחושת ביטחון, ובכך מפנה אותו להתפתחות מיטיבה.

בבתים רבים התזונה מגיעה עם מטען רגשי גדול. הרבה מאיתנו מגיעות עם סיפורי חיים כאלה ואחרים שקשורים באופן ישיר לצורה בה אנחנו תופסות את התזונה, למקום שאנחנו נותנות לה בחיים שלנו, ובהתאם לכך משפיעים גם על המסרים שנעביר (במודע או שלא) לילדינו בהקשר של אוכל.

אז איך אנחנו יכולות לוודא שאנחנו מעבירות לתינוקות שלנו מסרים רגשיים מיטיבים, ולא משליכות עליהם את העבר או התפיסות התזונתיות שלנו?

על ידי הקשבה וכבוד למנגנון הרעב והשובע.

כבר מגיל לידה לתינוקות יש מנגנון רעב ושובע והם מאוד קשובים אליו. איתות לרעב נעשה ע"י הורמונים שרמתם משתנה בדם, ואז המוח מאותת על רעב והתינוק בוכה. התגובה שלנו היא האכלה וכך התינוק לומד שהצורך שלו יכול לקבל מענה.

תינוקות שונים נבדלים זה מזה במעגל הרעב והשובע, ומרגישים אותם בתדירות ותכיפות שונות. לא כל התינוקות זקוקים לאותה כמות מזון ובאותה תדירות. כשאנחנו מנסות להשפיע על הכמויות שתינוק אוכל (למשל, מגדילות פערים בין ארוחות, מאכילות מתוך שינה וכד') אנחנו משבשות את מנגנון הרעב והשובע, שיבוש שילווה אותו להמשך חייו ויכול לבוא לידי ביטוי באכילה רגשית, הפרעות אכילה, בררנות באכילה ועוד.

במקום להתערב במנגנון, עדיף שנאפשר לתינוק להכיר את הגוף שלו, ונאפשר לעצמינו ללמוד את האותות שהוא מסמן לנו. אפשר כמובן להתייחס לנתונים ממחקרים מעודכנים על מנת לקבל תמונה כללית של כמה תינוק אמור לאכול בכל שלב, אבל חשוב תמיד לזכור שהתינוקות שלנו לא קראו את הספר, והצורך שלהם משתנה מאחד לשני.

גם כשהתינוק גדל ועובר לתזונה מבוססת מוצקים בלבד, חשוב להמשיך להקשיב למנגנון הרעב והשובע שלו, ולכבד את בחירותיו לגבי מה, כמה ומתי הוא רוצה לאכול (כמובן במסגרת גבולות הבית, למשל בהקשר של ממתקים, שעות הארוחות וכו').

כמו כן, מומלץ להקפיד על כמה עקרונות מפתח שיבטיחו לנו חוויה חיובית ומיטיבה עם התזונה, ויפחיתו אתגרים בעתיד:

  1. מוטיבציה היא המפתח – היא נובעת מתוך רעב או מתוך סקרנות וחברתיות, אבל אם לא קיימת מוטיבציה לאכילה ואנחנו נכפה אותה, עלולה להיווצר שם חוויה רעה שתשפיע על יחסי ההאכלה גם בעתיד. אז מה לעשות בתכלס? עדיף לא לנסות לחייב אותו לאכול, לסיים מהצלחת, רק עוד כפית אחת ודי. תני לו לאכול כשהוא רוצה וכמה שהוא רוצה, ולא לפי מה שהוא אמור, כדי לשמר את החוויה הטובה עם האוכל.
  1. חוויה שווה – ככל שנשלב את התינוק\פעוט בארוחות המשפחתיות, פחות נבהה בו אוכל ויותר נשתף אותו בהווי התזונתי של הבית, כך הוא יקבל תחושה בטוחה ונעימה יותר, וגם ילמד מסגנון והרגלי האכילה שלנו. אז מה לעשות בתכלס? במקום להאכיל אותו לפני כולם כשהוא ישוב בטרמפולינה, נסי להושיב אותו בכיסא אוכל ליד השולחן ובמקביל לכך שלפחות אחד מכם אוכל גם (עדיפות לכל המשפחה אם מתאפשר). בצורה כזו הוא גם יהנה יותר מזמן הארוחה, וגם ילמד מיומנויות והרגלי שולחן.
  1. התבוננות מוטורית-סנסורית- הסתכלות על הילד דרך נקודת מבט סנסו-מוטורית, ולא בצורה חד מימדית. מה לעשות בתכלס? במידה ויש קושי או התנגדות סביב האוכל, נסי לשאול את עצמך: האם יש לו העדפה למרקם או טכניקה מסוימת של אכילה? האם יש רגישות כללית בפה, למשל בצחצוח שיניים או הכנסת חפצים? כמה חשיפות למזון מסוים נעשו עד כה?

התשובות לשאלות האלה יעזרו לך להבין אם יש סיבה חושית או מוטורית שמפריעה לו לאכול, וכך תדעי לתת מענה נכון או לקבל את העזרה הדרושה לכם.

למידע וכלים נוספים לשנת החיים הראשונה של התינוק, פרטים על תוכניות הליווי האישיות והקבוצתיות שלי, את מוזמנת ליצור איתי קשר דרך העמוד שלי בנבחרת היועצות של שבט אימהות – הצטרפי לערוץ הייעוץ החינמי שלי בווטסאפ, או השאירי פרטים ואצור איתך קשר.

מאמר זה נכתב על ידי:

Picture of גל וקנין

גל וקנין

דולה לאחר לידה

מאמרים אחרונים בשבט אמהות

פעוט אוכל ארוחה מזינה

יחסי האכלה בשנה הראשונה – גל וקנין

תזונה בשנה הראשונה – מסרים רגשיים מיטיבים ליחסים נכונים עם אוכל
איזה בהריון מתרגלת נשימה

סדנת שבט – תרגול שיטות מוכחות מדעית שעוזרות להתמודד עם הכאבים בלידה – דנה רייכמן

בואי תגלי מה יעיל עבורך להתמודדות עם כאבים בהריון והלידה
אמא מחבקת תינוק אחרי לידה

10 טיפים לטיפול בניובורן – אורטל קדוש

את אחרי לידה? הכתבה תענה לך על המון שאלות
דילוג לתוכן